Świetlica św. Agaty jest placówką nastawioną na szeroko rozumianą pomoc dzieciom
i młodzieży, wychodzących się z rodzin, które z różnych przyczyn nie potrafią zaspokoić podstawowych potrzeb swoich dzieci. Do placówki uczęszczają dzieci w wieku szkolnym (szkoła podstawowa
i gimnazjum) skierowane przez pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych, asystentów rodzin, bądź zgłaszają się same, zachęcone przez innych podopiecznych.
Nadrzędnym celem świetlicy jest wspieranie wychowawczej funkcji rodziny w integralnym rozwoju dziecka w jej naturalnym środowisku.
Podstawową formą pracy świetlicy jest grupa wychowawcza. Proces wychowawczy
w grupie oparty jest na systemie działań pedagogicznych, podejmowanych świadomie
i celowo. Za organizację pracy w grupie odpowiedzialny jest wychowawca, który jest bezpośrednim realizatorem zadań opiekuńczo-wychowawczych. Jednym z najważniejszych jego zadań jest zapewnienie wychowankom stałej opieki i organizowanie zajęć wychowawczych. Oferowane przez świetlicę programy i zajęcia dostosowane są do aktualnych potrzeb dzieci oraz występujących problemów. Wyróżnić można następujące rodzaje zajęć:
• Edukacyjne (odrabianie lekcji, wyrównywanie zaległości szkolnych, organizowanie gier i zabaw dydaktycznych, konkursów i turniejów z zakresu różnych dziedzin wiedzy szkolnej),
• Rozwijające twórcze zainteresowania (plastyczne, muzyczne, sportowe, filmowe, czytelnicze),
• Wychowawcze (kształtowanie osobowości dziecka jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym),
• Profilaktyczne (z zakresu profilaktyki uzależnień od alkoholu, narkotyków i nikotyny, szeroko rozumianej promocji zdrowia).
Ponadto w świetlicy organizowane są imprezy okolicznościowe związane z różnego rodzaju uroczystościami, takimi jak Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, bal karnawałowy, zabawa andrzejkowa; zaś w czasie wolnym od nauki szkolnej dzieci uczestniczą w wycieczkach i wyjazdach o charakterze turystyczno-rekreacyjnym, warsztatach twórczych imprezach kulturalnych (wystawach, seansach filmowych).
Praca wychowawcza z dzieckiem w świetlicy opiera się na indywidualnym planie pracy opracowanym przez wychowawcę w porozumieniu ze specjalistami (pedagogiem, psychologiem, pracownikiem socjalnym). Indywidualny plan pracy wytycza kierunek działań wychowawczych opierając się na przygotowanej uprzednio diagnozie indywidualnej dziecka. Prowadzona jest także w placówkach praca z rodzinami, która opiera się na konsultacjach i poradnictwie dotyczących właściwego modelu wychowania. Równolegle w świetlicy prowadzone są działania zmierzające do zwiększenia współpracy ze środowiskiem lokalnym (pedagogami szkolnym, nauczycielami, pracownikami socjalnymi, kuratorami sądowymi, policją i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny), których głównym celem jest wypracowanie wspólnych działań wobec dziecka i jego rodziny.